זהו הוא כבר כאן ואין ברירה חייבים לעבור אותו בשלום

החופש הגדול כבר פה עוד 24 שעות   והילדים יוצאים לחופשת קיץ בת חודשיים והולכים לבלות אותה בבית. מה עושים כדי לעבור בשלום את החופש הגדול, 30 מעלות בצל ומאה אחוז לחות האוויר? לפניכם ההורים מספר עצות כיצד לעבור בהצלחה ובהנאה את חופשת הקיץ של הילדים.

חופש עם גבולות: ראשית, חשוב מאוד לשמור על מסגרת חיים מסודרת גם בחופש הגדול, לפחות לאחר שעברו הימים הראשונים, כיון שחופש חייב להיות בתוך גבולות, ולא אפשר "ללכת לאיבוד". יש להגדיר שעות שינה והשכמה, שעות משחק במחשב, צפייה בטלוויזיה. וכו' כדי שהילדים לא ילכו "לאיבוד" בתוך החופש הארוך הזה.

תכנון שבועי: מומלץ לתכנן את השבוע מראש כדי שלא לשבור כל הזמן את הראש ולהתמודד כל הזמן עם תגובות כמו: "משעמם לי ומה אני אעשה היום?" כדאי לבנות מערכת ימים שבועית ולשבץ בה רעיונות ופעילויות כגון: בילויים משפחתיים, פגישות עם חברים, בריכה סרט וכל מה שמתאים, אבל גם לזכור שלא להעמיס יותר מידי על הילדים ולהשאיר להם זמן מנוחה.

מחיר החופש: אומרים שאין מחיר לחופש אבל לבילויים יש ועוד איך... אני מציע להורים לערוך רשימה של אפשרויות לא יקרות מידי, כיון שהחופש ארוך ואי אפשר (וגם לא צריך) להוציא כל יום סכומים גדולים על לונה פרקים קניונים ולונה גלים למיניהם. אפשר לצאת לגן שעשועים, לפארק קרוב או רחוק, לרדת לשפת הים (בשעות הלא חמות ולהיזהר מהמדוזות). בקניונים יש פעילויות יצירה לא יקרות (בתנאי ששמים לילדים גבולות ולא קונים להם הכול!!) הכניסה לבריכה העירונית לא יקרה בדרך כלל (לזכור להגן על הילדים מפני השמש), ובהמשך מופיעים רעיונות נוספים לפעילויות שאינן יקרות.

דמי כיס: חפש הגדול הוא הזדמנות טובה להתחיל במנהג של דמי כיס שבועיים כי לאפשר לילדים להתנסות בניהול עצמי וקבלת החלטות לגבי הקניות וההוצאות הקטנות שלהם שמטבע הדברים הן רבות בימי החופש. דמי כיס לא אמורים לממן את עלות הקייטנה או הכניסה לפארק מים אבל בהחלט יכולים לשמש לקניית ארטיק או קלפים ממתק וכו'. דמי כיס הם לא אפיק חסכון עבור הילד אלא ריכוז הוצאות קטנות והעברתו לידי הילד. (עוד על הנושא אפשר לקרוא באתר.

שינה אצל חברים: ילדים אוהבים לישון אצל חברים או להביא חברים ללינה אצלם בבית, ומתחילים לנהוג כך בימינו בגיל צעיר מאוד (אם מרשים להם כמובן). אני ממליץ על כך בהגבלה רק בתנאי שאנחנו סומכים במאה אחוז על ההורים המארחים ושולחים לשם את הילדים בלב שלם. זהו נוהג חברתי נחמד וחיובי ככל שהילדים גדולים יותר וההורים חוששים פחות (ולא מאלצים לנסוע באמצע הלילה להחזיר את הילד שלא נרדם הביתה). היתרון הוא שאפשר ליהנות מערב שקט בבית והמחיר הוא שבהמשך תצטרכו לארח ללינה בביתכם שניים שלושה ילדים של אחרים . זה ממש לא נורא!

קייטנות: בהחלט אפשרי לרשום את הילדים לקייטנה טובה לפחות לחצי יום אם הם ואתם רוצים וזקוקים לזה, כמובן בתנאי שמדובר על קייטנה איכותית, עם תוכן, עניין, הנאה ואחריות רבה. ישנן קייטנות נושא: כגון ספורט, אומנות, גודו, תיאטרון, יצירה כדורגל, טניס ועוד. אפשר למצוא לכל ילד תחום עניין שמדבר איליו שהוא ישמח ללכת לקייטנה המציע תחום ספציפי זה ורצוי עם חברים טובים מוכרים.

קייטנה נודדת: אפשר לקיים יחד עם מספר הורים נוספים קייטנה נודדת של מספר קטן של ילדים העוברים כל יום לבית אחר. זה מחייב מצב שבו שאחד ההורים אינו עובד, או נמצא בחופשה,. ושיש לו יכולת וסבלנות להעסיק ילדים במשך מספר שעות ברצף. כדאי כמובן לבחור ילדים, מבתים כאלה שאתם סומכים על הוריהם . היתרון הוא שיש השגחה והעסקה של ילדיכם , זה לא עולה הרבה כסף אבל דורש מאמץ כשתורכם לארח במיוחד כשמדובר בילדים צעירים מאוד.


דודים בקיבוץ ובמושב: תמיד טוב שיש משפחה קרובה שניתן לשלוח אליה את הילדים למספר ימים ובמיוחד בחופש הגדול (זה בתנאי שסומכים במאה אחוז על ההורים ). במקומות כאלה יש בדרך כלל פעילויות ותוכניות רבות במטרה להעסיק את הילדים. זה לא עולה כסף כלל ובהחלט יש אפשרות ליהנות מכך אם הקשרים עם בני המשפחה טובים.(רק אל תתפלאו אם בהמשך הדודים מהקיבוץ או המושב, ישלחו את ילדיהם המתוקים אליכם הביתה לבלות קצת חופשה בעיר. נשמע הוגן!) 

תנועות הנוער: תנועות הנוער מקיימות בקיץ קייטנות אטרקטיביות ולא יקרות הכוללות פעילויות כיף, אטרקציות ומחנה קייץ. יש הורים החוששים מכך, כיון שהמדריכים מאוד צעירים אך הם בעלי מוטיבציה גבוהה מאוד וישנם בוגרים או הורים שמשגיחים עליהם. (חשוב לבדוק ולוודא זאת). חופשת הקייץ זו הזדמנות נוספת להצטרף ולהתחבר לתנועות הנוער למי שלא הלך לשם כל השנה וגם למי שכן. 



יחי סבא וסבתא: החופש הגדול זה הזמן להיעזר בסבא וסבתא, לברך על כך שהם קיימים ולחזק את הקשרים ביניהם לבין הנכדים. אפשר לשלוח אליהם את הנכדים המתוקים לכמה ימים ואפשר להזמין אותם אליכם הביתה ולהיעזר בהם מידי פעם לחלקי ימים, הכול תלוי בטיב הבריאות ובפניות שלהם. היום במקרים רבים סבים וסבתות הם אנשים עסוקים מאוד (וגם בליינים גדולים). 

בייביסיטר מפעילה: אפשר לסגור עם נערה אחראית תלמידה בחופשה (או אפילו שתיים) אחת עם יוזמה, טיפוס של מדריכה בתנועה, שתשגיח ותפעיל את הילדים באופן קבוע מספר שעות ביום לפי הצורך. אפשר לצרף מספר ילדים וליצור "מיני קייטנה" וכך להשתחרר מהצורך להפעיל או להעסיק את הילדים כל הזמן ולהתפנות קצת לענייני הבית והעבודה. זה לא יקר מאוד ומאפשר לעשות דברים נוספים מלבד להתעסק כל הזמן רק בילדים. 

מפגשים עם חברים: חשוב לשמור על קשר עם חברים טובים במהלך הקיץ. זהו עדיין אחד הבילויים הטובים והזולים הקיימים כשמדובר בילדים צעירים מאוד חשוב שתהיה כימיה בין ההורים כשגם הם מבקרים ונשארים יחד עם הילדים כדי שגם להורים יהיה נחמד. ואילו אצל גדולים יותר זה ממש לא משנה וחשוב לסמוך על הבחירה והטעם של הילדים. 

עזרה במטלות הבית: טוב נכון שסדרת חינוך זה לא ממש בילוי קייצי, אבל מי אמר שהחיים הם פיקניק? יתכן שהילדים לא ממש יתלהבו (זה תלוי במה הם מורגלים במשך כל השנה) ויגידו שכעת הם בחופשה והם נורא עסוקים , אבל דווקא עכשיו כשלילדים יש הרבה זמן פנוי (ולהורים אין חופש גדול) כדאי לרתום אותם לעזרה במשימות הבית, כדי שיתרגלו ויבינו שבחיים צריך גם לתת ולא רק לקבל. אפשר לסדר אלבומי תמונות לכל אחד יש ערמות של  תמונות תסדרו . תארגנו אלבומים. סידור ארונות מה קטן ומה  אפשר לתרום. סידור משחקים שאפשר להעביר לתרומות.

נופש משפחתי: למרות שחם נורא וזו עונה יקרה במיוחד, החופש הגדול זו הזדמנות לקחת חופשה מהעבודה ולנסוע יחד כל המשפחה לאיזשהו צימר או מלון בצפון או בחו"ל כל אחד בהתאם לתקציב שלו. אל תצפו לחופש מוחלט להורים, את זה עושים בנפרד ללא הילדים גם בנופש המשפחתי צריך להשגיח, להפעיל, ולהפריד ביו הילדים, אבל הבילוי המשותף יחד כל המשפחה חשוב מאוד ותורם לגיבוש ולקשר המשפחתי. 

פעילות יצירה: כדאי לקנות וארגן סטוק של חומרי יצירה כדי שבשעות החום והשעמום ניתן יהיה לשלוף חומרים ורעיונות ולהציע לילדים פעילות. יש חוברת של רעיונות והסברים להורים. זה לא יקר, מאוד חשוב ובריא לילדים ונכון גם קצת מלכלך. 

שיחה משפחתית: כדאי (גם למי שלא רגיל בכך) לקיים שיחה משפחתית שבועית, מפגש משפחתי נעים שבו כולם פוגשים את כולם, מבלים את הזמן ביחד, שומעים אחד את השני, משתפים את כל המשפחה ובכך ומחזקים את תחושת הבייחד. זו הזדמנות נהדרת לדבר עם הילדים להקשיב להם וגם להורים, להתייעץ ולתכנן ייחד פעילויות משפחתיות שונות. כך לומדים להתנהל כמשפחה, להתחשב לוותר ולהגיע להבנה מתוך כבוד ואהבה. 
(להרחבה על השיחה המשפחתית ניתן לקרא באתר) 

בחופש הגדול מותר לנוח וגם "לא לעשות כלום" הורים זכרו, לא להעמיס על הילדים. החופש הגדול זו תקופה של חופש ומנוחה. לא צריך להפעיל להריץ ולתזז אותם עד שיתגעגעו כבר לחזרה לביה"ס, כדי שיוכלו להירגע ולנוח מהחופש הגדול. זה בסדר אם הם יושבים בבית בשקט, צופים בטלוויזיה, משחקים במחשב ואפילו בוהים חושבים ו"לא עושים כלום" לפעמים הם זקוקים גם לזה. 

חופש הגדול של nתבגרים
החופש הגדול של המתבגרים זו כבר אופרה אחרת. אשית החופשה שלהם ארוכה יותר ואמנם ישנן פעילויות שונות המיועדות לבני נוער: מחנות קייץ בתנועות הנוער, נוער שוחר מדע, בתי ספר לשפות ועוד, אך מתבגרים רבים בוחרים שלא להירשם אליהן, להישאר בבית, לבלות עד שעות מאוחרות בחוץ עם החבר'ה ולישון עד שעות הצהריים המאוחרות.

אי אפשר לכפות על הנוער ולהכריח אותם להשתתף בפעילויות שהם אינם רוצים בהן (כמובן שגם את הקטנים עדיף שלא להכריח), אבל עדיין יש מקום לקבוע חוקים ולהציב גבולות גמישים גם בתקופת החופש , זה לא שבחופש הכול מותר, זאת כדי שלא ליצור אנרכיה ואובדן שליטה בבית.

יש לשער שמתבגרים רבים יבלו גם השנה את חופשת הקייץ שעות רבות בשינה עד שעות מאוחרות, מול המחשב, האינטרנט והטלוזיה ובבילויים עם חברים: בברכה בים במועדונים וברחובות.

ולבסוף מילת עידוד להורים, הורים זכרו החופש הגדול זו תקופה נפלאה עבור הילדים, הם זקוקים להפסקה להתפרקות ולמנוחה מהלימודים. החופש הגדול זו תקופה שיכולה דווקא קצת לשחרר לחצים מההורים: ההתארגנות לביה"ס בערב ובבוקר, שיעורי בית, חוגים, ובעיקר ההסעות שאף פעם לא נגמרות. זו הזדמנות פז לנוח, להתאוורר להשתחרר, לחזק קשרים בין הורים לילדים ובין האחים, לעבוד על חיזוק הקשרים והיחסים במשפחה. 

הורים, זכרו איך אתם כילדים וציפתם ואהבתם את תקופת החופש הגדול. בסופו של דבר הזמן רץ עם הרבה אהבה וסבלנות גבולות ושעות מזגן, גם זה יעבור והילדים יחזרו לשגרה בגנים ובבתי הספר.

חופשה נעימה ורגועה לכל הילדים ולהורים
!

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

ברכת השחר עדות המזרח!

שעועית בסלק או טבחה בסלק ! וגם קוקלה!

כבודו כל הפרקים! פרק סיום העונה